Varför inte affärsutveckla med kunden?


En fråga jag ofta fått är ”Du som har mycket kontakt med kunder, hur tror du en sån här grej skulle funka?”. De första gångerna försökte jag sätta mig in i olika kunders sits och komma med ett hyfsat svar. På senare år svarar jag istället för det mesta: ”Jag vet inte, varför inte affärsutveckla med kunden?”. Det borde vara varje säljares instinkt att fråga dem som eventuellt ska köpa det man funderar på, men förvånansvärt många gör inte det!

Det verkar finnas ett motstånd, och det är ofta något av följande. Man…

  • …känner inte att man har tillräckligt bra relationer för att fråga någon
  • …tycker det är genant för att idéerna inte är helt färdigutvecklade
  • …är rädd att kunderna inte ska vara intresserade

Man affärsutvecklar alldeles för ofta internt på kontoret, man borde istället göra det så mycket som möjligt tillsammans med kunderna. Om man nu inte ställt öppna frågor till kunderna om vad de önskar i framtiden utan har en tes man vill utgå ifrån, så måste man testa den tesen innan man börjar lägga resurser på att utveckla, paketera och sälja den.

Man har inte tillräckligt bra egna relationer: använd andras relationer!

Om det gäller B2B och man inte själv har sådana relationer borde någon annan på företaget ha det. Man kanske kan få hjälp av dem? Om det är en start-up där man inte hunnit bygga så många kundrelationer: testa idén på personer som kan ha koll, antingen i din närhet eller – med hjälp av dem – i deras nätverk. Alldeles för många försöker lösa allt själva. En stora poäng med att tillhöra en organisation är ju att man INTE ska behöva göra allt själv 😊.

Idéerna är inte färdiga: kalasläge!

Att diskutera en ofärdig idé med en kund är något av det bästa jag vet,. Den feedback man får då är ovärderlig. Man affärsutvecklar tillsammans och jag har ännu inte träffat någon kund som misstyckte att man frågade dem. Faktum är att de flesta verkar tvärtom tycka att det är roligt och givande. Dessutom kanske de kan få konkurrensfördelar av att vara med tidigt när nya produkter tas fram! Du är ju ändå redan en leverantör, så varför inte försöka få ut så mycket nytta som möjligt av samarbetet? Naturligtvis testar man inte på bara en kund, man behöver ett lite större urval än så.

Rädd att kunderna inte är intresserade: bra att få ett tidigt nej!

Det bästa scenariot är naturligtvis att kunderna hjälper en att hitta en framtida storsäljare. Men det näst bästa är kanske att kunderna säger ”Nej tack” redan tidigt i processen så du istället kan lägga din tid på sådant de vill ha 😊!

Hur frågar man MÅNGA kunder?

På temat ”slå in öppna dörrar”: om man vill fråga en stor mängd kunder kan man i en verksamhet med många onlinebesökare/-användare (tex B2C) snabbt samla in mycket data genom att några få frågor på sin sajt, eller lägga ut nya funktioner och mäta hur de används. Finns inte den möjligheten kan man tex göra någon form av marknadsundersökning i rätt målgrupp till ganska låga kostnader.

Summa summarum: affärsutveckla med kunden! Våga fråga dem, de uppskattar det nästan alltid!!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du att vi ska blogga om något speciellt?

DET GÖR VI GÄRNA. HÖR AV DIG SÅ SKA VI SE VAD VI KAN GÖRA!

Scroll to Top