uggla fokus mindset

Din inställning påverkar hur du lyckas & hur du mår!

Din inställning påverkar hur du lyckas och hur du mår, det visar undersökning efter undersökning. Pippin här ovanför har bestämt sig. När den strax ger sig ut på jakt kommer den att knipa ett byte. Inte vet jag om en uggla tvekar eller reflekterar över sin förmåga. Troligen inte så ofta, för då skulle det inte finnas så många ugglor 😀. Vi människor gör det ofta i alla fall. Vår inställning påverkas också av fler saker än vi ibland vet om. Det finns dock fysiska och mentala knep för att påverka vår inställning och därmed hur vi lyckas och hur vi mår!

Knep nr 1: tänk på vad du VILL ÅSTADKOMMA, inte vad du vill undvika

En av mina favoriter är det stora industriföretaget, jag tror det var Stora Enso. De slutade prata om sjukfrånvaro och började istället prata om frisknärvaro. De mätte frisknärvaron (😊) före och ett tag efter de ändrat retoriken och bara genom den ändringen ökade frisknärvaron! Jag tycker det är ett lysande exempel på vad inställning kan göra för vårt mående.

Ett annat exempel är en grej jag såg i en gammal instruktionsvideo för golf. Där coachade Kjell Enhager, fantastisk mental tränare, Harald Treutiger inför ett utslag.

– Harald, vad tänker du nu när du ska slå ut?
– Tja, jag tänker att jag ska inte ska slå för långt och att jag ska akta mig för vattnet till höger.
– OK, slå ut så får vi se hur det går!
Bollen i vattnet.

– OK Harald, nu ska vi köra lite mental träning. Var VILL du att bollen ska hamna?
– Tja, där det är kort gräs.
– Bra, något mer?
– Ja, gärna 200-220 meter långt.”
Bollen på fairway. (Kanske var fjärde omtagningen, vad vet jag, men det såg bra ut i filmen 😊.)

Idrottsmän jobbar med sånt här hela tiden, för din inställning påverkar hur du lyckas. Genom att ställa in dina tankar på det resultat du vill så ha agerar du både medvetet och omedvetet för att nå det. Vi utför medvetna och omedvetna handlingar som leder oss dit. Hur många lyckas om de hela tiden tänker ”det här är för svårt” , ”detta kommer aldrig att gå”?

Knep nr 2: ANVÄND DIN KROPP för att påverka din inställning och ditt mående

Amy Cuddy, amerikansk psykolog, föreläsare och författare, är en av förgrundsgestalterna inom power posing. Vad är då det? Starkt förenklat: genom att röra dig på olika sätt kan du frigöra mer av olika hormoner som påverkar hur du känner dig. Hormonerna det handlar om är testosteron (som bland annat får oss att känna mer självförtroende och styrka) och stresshormonet kortisol (ökar vid nervositet och stress). Om du använder ett ”stort och avslappnat kroppsspråk” ökar testosteron och kortisol minskar. Ett ”litet tillknäppt kroppsspråk” ökar kortisol och minskar testosteron. Det fina är att man kan ”fake it ’til you make it”. Eller ”fake it ’til you become it!” som Amy Cuddy uttrycker det! Kolla den här otroligt intressanta filmen från ett av hennes Ted talks för att lära dig hur du kan göra! (Ca 12.30 in i filmen börjar det riktigt intressanta…)

Skratt är också en källa till välmående. Alla har väl hört historien om Norman Cousins som på 1970-talet hade fått en sällsynt sjukdom som läkarna sa var obotlig. Han stängde in sig och kollade på roliga filmer hela dagarna, skrattade mycket, och märkte att smärtan avtog undan för undan. Till slut var han helt symptomfri. Detta är kanske inte att förlita sig på för alla sjukdomar 😊 men massor av forskning visar att skratt minskar stress, stärker immunförsvaret mm mm.

Som alla säkert vet påverkar även regelbunden träning, även i blygsam skala, hur hjärnan, hjärnfunktionerna och välmåendet blir.

Alltså: använd din kropp för att påverka ditt välmående!

Knep nr 3: tro INTE att det är OMÖJLIGT

Sann historia: efter några månaders arbete hade en Dotterbolags-VD sitt första budgetmöte med koncernchefen. Han drev ett nästan nystartat dotterbolag och hade spänt bågen hårt med en budget på 20% tillväxt. Följande dialog utspann sig:

– 20%, är inte det lite lågt för ett så nystartat bolag? Skulle du inte kunna satsa på 50%, sade koncernchefen.
– 50?!?! Det är ju omöjligt! svarade dotterbolags-VDn.
– Har du försökt? blev svaret, med glimten i ögat.

VDn fick höra av koncernchefen att han sett andra lyckas med samma utveckling och försökte med 50%. Även om han inte nådde 50 nådde han bra mycket högre än 20% tillväxt!

Min andra historia handlar om kapplöpningen till sydpolen mellan Amundsen och Scott. Där var det stora skillnader i deras inställning som jag berättat lite mer utförligt i artikeln ”Betydelsen av mindset”. Det var inte enda anledningen till att Amundsens team kom först till sydpolen och välbehållna tillbaka medan Scotts team istället dog på Antarktis isar, men det spelade helt klart in. Deras expeditioner rörde sig i samma områden vid samma tid, och se bara hur olika de beskrev vädret:

– Det är precis lagom med snö för hundarna, vädret är lugnt och det är stekande hett. Vi fann världens vackraste lägerplats, säger Amundsen.
– Jag hade förväntat mig en del svåra dagsmarscher men inte så hårda som den idag. Ännu en hemsk marsch i ett fruktansvärt ljus. Snöns yta är mycket tunn, sa Scott.

Dotterbolags-VDn fick hjälp att tro att den tuffa uppgiften var möjlig, Amundsen trodde det ändå. Sensmoralen är att man klarar mycket mer än man tänkt, bara man tror det är möjligt! Får du inte den känslan utan hjälp: hitta någon som lyckats med något liknande och lyssna på den så får du se att det går 😊! Din inställning påverkar hur du lyckas!

Avslutningsvis

Det är såklart helt ok och till och med bra ibland att ställa in sig på att något kommer bli jobbigt, svårt eller ta lång tid. Det bygger beredskap för att ta i lite extra när det blåser hård motvind. Däremot: i det dagliga, jobba med inställning, positiva tankar och olika kroppsknep så ökar dina möjligheter att lyckas! och du kommer må bättre på vägen.

Lycka till! 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du att vi ska blogga om något speciellt?

DET GÖR VI GÄRNA. HÖR AV DIG SÅ SKA VI SE VAD VI KAN GÖRA!

Scroll to Top