tillväxt

Är det farligt med tillväxt?


Ja, ÄR det farligt med tillväxt? Jag jobbar ju mest med små och mellanstora bolag som vill växa. Förvånansvärt många vill egentligen växa men är oroliga att man ska förlora något viktigt under tiden, och tar det därför lite försiktigt. Vad är de då oroliga för? Det vanligaste är något av detta:

  1. Kulturen går förlorad
  2. Kunderna gillar det inte
  3. Finanserna tål det inte

Alla företag måste inte ha en stark tillväxtagenda, men de flesta mår bra av att växa. Alla vill ju vara på ett vinnande företag och ett tecken på att man är en vinnare är att man växer och är lönsamma. ”Standing still is going backwards” säger man ibland. Ett skäl är att medarbetare jämför sig med konkurrenterna och om de ser att konkurrenter växer men inte de själva börjar nästan alltid tvivel komma. Är inte vi lika bra som de andra? Varför växer inte vi? Men OK, om man ska vara lite mer specifik: vad handlar det om och hur kan man hantera det?

1. Kulturen går förlorad

Ledare säger till mig att de, eller deras anställda, inte vågar eller vill växa för att man riskerar kulturen. De är rädda att man ska tappa relationen till varandra och tappa ”Vi-känslan”. Det är ofta en naturlig oro för många har inte varit med om att växa från säg fem till 15 till 50 till 250 personer. Man är trygg i det lilla, man känner alla och det är lite ”vi mot världen”. Dessutom behöver man inte bekymra sig om att ”bygga organisation” för alla i den lilla ”familjen” hjälps ofta åt med det som behöver göras.

Min erfarenhet är att frågan om kultur och vi-känsla inte alls är en fråga om storlek. I alla fall inte om man pratar att gå från 0 till 350 personer som jag varit med om. Det är istället en fråga om närhet. Några tips:

  • Ha tillräckligt många ledare per medarbetare. Om en ledare klarar att vara en närvarande ledare för 15 medarbetare behöver man två ledare om man ska bli 30.
  • Ge folk många chanser att bygga nätverk och relation. Skapa ett smörgåsbord av möjligheter att träffa kollegor i både professionella och sociala sammanhang.
  • Det handlar om mängden tid man lägger på att bygga relationer. I min värld finns inte ”kvalitetstid” när det gäller relationer, bara kvantitet.

Dessutom gäller det att folk förstår redan ifrån rekryteringsprocessen att man har ambitionen att växa kontinuerligt. Kanske i olika takt under olika år, men växa. Gör alltså inte uttalanden som ”vi ska bli 30 anställda”. Då kan du vara säker på att tillväxt efter man nått dit kommer att ifrågasättas av en del…

2. Kunderna gillar det inte

Skulle du fråga dina kunder ”Är det farligt med tillväxt för oss” kommer du för det mesta att få ”Nej” som svar. Om ni har god relation och bra leveranser brukar kunder vara positiva till att en leverantör växer. Då kan man köpa fler saker av den inarbetade leverantören. Köper de riktigt mycket brukar de också vädra volymrabatter 😉.

De risker en kund ser med att en leverantör växer brukar vara:

  • Tillväxten blir på bekostnad av kvalitet så de får sämre leveranser.
  • Man växer genom diversifiering och tappar fokus. Man blir halvbra på mycket och inte riktigt bra på något, vilket även det ger kunden sämre leveranser av sånt de redan köper.
  • Ni växer så mycket att de som är en liten kund inte blir viktiga och därmed ned-/bortprioriterade.

Den första löser man ”enkelt” genom att hellre växa långsammare än att växa och kompromissa med kvaliteten. Kvalitet lönar sig ALLTID i längden, så för mig är valet enkelt. Nummer två kan man lösa på samma sätt, men det är svårare än den första att hantera eftersom diversifiering innebär att man börjar göra något man inte gjort förut. Den tredje är ett medvetet val. Är alla kunder viktiga? Är de LIKA viktiga? Var lägger vi våra resurser? En kunds vikt beror inte bara på hur stor leverans man har där. Vikten beror också till exempel på VAD man levererar. Levererar man högprofiltjänster som man kan använda i marknadsföring? Har man en sån relation att man kan testa nya produkter/tjänster tillsammans innan man tar dem till en bredare marknad?

3. Finanserna

Det gäller att ha tillräckligt i kassan för att finansiera sin tillväxt. Här skulle faktiskt frågan ”Är det farligt med tillväxt” kunna få ”Ja” som svar för har man inte pengar i kassan riskerar man ju att gå i konkurs…

I vissa fall har man ett val: använd intjänade medel för tillväxten, och var nöjd med en långsammare tillväxttakt. I andra fall har man inte valet: om verksamheten inte genererar pengar för att finansiera tillväxten måste man låna eller ta in mer kapital. Artiklarna om kapitalanskaffning kan vara värda att kolla in i detta sammanhang. 5 nycklar för att ta in kapital är den första. Kolla artiklar med #kapitalanskaffning.

Många tittar på verksamhetens lönsamhet, men det som verkligen avgör om finanserna räcker för tillväxten är kassans storlek och kassaflödet. Med andra ord: ha järnkoll på dem om finanserna är ditt orosmoln. Eller omvänt: kolla dem noga för att se om finanserna kommer att bli ett orosmoln 😊.

Sist men inte minst…

Alla vill inte att företaget ska växa. De som börjat på ett litet företag vill ofta ha kvar det så. Alltså: gör det tydligt från början om ni har en tillväxtagenda och att resan aldrig slutar! Dessutom behöver man visa VARFÖR det är viktigt att växa! Exempel:

  • Med större storlek får vi möjlighet att göra fler saker vilket ger möjlighet för dig som person att utvecklas mer.
  • Om vi inte är en viss storlek blir vi inte lönsamma och då har vi inte råd att utveckla produkterna dit vi vill i det långa loppet.
  • mm

Företaget Ahrens som forskar inom tillväxt har förresten skrivit en bra artikel om det här: ”Grow or die – varför företag måste växa”. Så är det farligt med tillväxt? Nej, inte om man vet hur man ska göra 😄 .

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du att vi ska blogga om något speciellt?

DET GÖR VI GÄRNA. HÖR AV DIG SÅ SKA VI SE VAD VI KAN GÖRA!

Rulla till toppen