öka transparensen öppenhet

Öka transparensen!


Ibland hör man att ”information är makt””, dvs att den som har mer information lättare kan styra och bestämma. För att kunna ta bra beslut behöver man såklart information, så då vore det väl smart att öka transparensen, för att så många som möjligt ska kunna fatta så bra beslut som möjligt? Det finns de som inte ser det på det sättet, men jag tycker det är fel. Ju mer kollegorna vet, desto bättre kan de ju bidra!!

Så: varför håller folk på information ibland istället för att dela med sig? Och vad kan man vinna om man är öppnare?

  1. Man får inte berätta (eller tror det…)
  2. VILL ha auktoritet och bestämma
  3. Förstår inte att andra behöver info
  1. Snabbare organisation
  2. Bättre skalbarhet
  3. Ökad förståelse och delaktighet

1. Man får inte berätta (eller tror att man inte får)

Vissa saker FÅR man faktiskt inte berätta. I ett börsnoterat företag måste man tex ge kurspåverkande information till hela marknaden samtidigt. Det kan också vara att man är överens att inte berätta vissa saker före någon viss tidpunkt. Och såklart får man bara berätta saker av personlig/privat natur om personen det gäller godkänt det.
Annars bör man kunna utgå ifrån att man får berätta allt som inte är uttalat konfidentiellt. Med andra ord ligger det på ansvariga att vara tydliga om det finns info som inte får kommuniceras. Min erfarenhet är att man ofta får veta saker av de högre cheferna, som de lägre cheferna inte berättade i tron att de inte fick!

2. VILL ha auktoritet och bestämma

Ibland, oftast tidigt i karriärerna, tror folk att de i olika roller förväntas vara ”den som bestämmer” oftare än kanske är fallet. Därför kan det hända att de medvetet håller på information så folk ska tvingas fråga dem och de kan ge beslut/besked. Det är tyvärr också en del av kulturen i en del organisationer. Jag har även sett intelligenta personer som medvetet låter bli att ge folk info och mandat, för de tror inte att kollegorna kan ta lika bra beslut som de själva. Det skapar dock ofta en långsam organisation eftersom folk måste gå till andra för att få veta vad de ska göra, och kollegornas egna initiativkraft minskar successivt.
Om man istället skulle se sig som ”den som möjliggör” kommer man att ha en annan syn på vilken info man meddelar och håller för sig själv. Och det är väl det ledarskap handlar om: att möjliggöra för gruppen och individerna att leverera så snabbt och rätt som möjligt?

3. Förstår inte att andra behöver info

I ärlighetens namn: allt ansvar ligger inte på den som har informationen andra vill få.

– Vi får aldrig veta <något>, har jag ibland fått höra. Då har jag svarat:
– Men du frågar ju aldrig om <något>. Fråga mig så får du svar!

Det är faktiskt allas ansvar att FRÅGA om de vill veta något, för även om man inser det mesta förstår man faktiskt inte alltid vilken info folk vill ha. Då ligger det på Dig som undrar saker att fråga 😊!

Och i andra änden: vad kan man vinna på öka transparensen?

1. Snabbare organisation

Om folk vet mer om prioriteringar, mål eller annat kan de fatta rätt beslut själva. Annars måste de gå till en chef eller projektledare, vänta, få svar, kanske ställa följdfrågor, vänta igen, få nytt svar, och sen agera. Underskatta inte väntetiden! Den är ofta längre än man tror och kostar mer än man skulle önska. Ökad transparens gör oss snabbare!

2. Bättre skalbarhet

Om många tvingas att gå till samma ”nyckelpersoner” för att få besked/beslut är det uppenbart att dessa nyckelpersoner blir flaskhalsar. Det innebär i sin tur att man begränsar företagets förmåga att växa.

3. Ökad delaktighet och förståelse

Delaktighet på olika nivåer (engagera sig i vision/syfte, planera vad som ska göras och hur…) är avgörande för att folk ska känna sig med på tåget och vilja göra det lilla extra för sin och företagets utveckling. Det är inte bra om folk hänger i limbo utan att veta riktigt vad som händer, vad som är prioriterat, hur det går för ens egen och andra grupper i företaget… Då kommer de inte känna sig som en del av företaget det brukar vara en av anledningarna till hög personalomsättning.. Alltså: att öka transparensen i företag ger ökad förståelse, ökad delaktighet och ett ökat engagemang!

Graden av transparens är en del i den företagskultur man har. Är man intresserad av företagskultur kan man läsa tex ”4 saker som bygger företagskultur” , ”Fokusera på utveckling – inte resultat” eller ”Vad man glömmer när man skapar team” !

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du att vi ska blogga om något speciellt?

DET GÖR VI GÄRNA. HÖR AV DIG SÅ SKA VI SE VAD VI KAN GÖRA!

Scroll to Top