4 tips för att inte stagnera, del 2


I del 2 av denna miniserie tar vi upp tips nr 3-4 för att inte stagnera och få långvariga problem. Det kan ta tid innan en stagnation eller djupare nedgång syns och det är inte alltid lätt att se det komma medan man sitter mitt i det.

De två första tipsen kom i ”4 tips för att inte stagnera, del 1”, nummer 3-4 kommer här.

  1. Försäljning blir ordermottagning
  2. Andelen ledare med otillräckliga förmågor ökar 
  3. De svåra frågorna blir liggande
  4. För lite fokus på siffrorna

3. De svåra frågorna blir liggande

Det är ju sällan kul att ta hand om ”jobbiga” saker, men man måste ju alltid ta hand om saker som hämmar verksamheten eller som ger värre konsekvenser ju längre man väntar. Ser man att sådant börjar bli liggande ska man se upp.
Generellt tvekar man att ta tag i sådant för att

  • man inte vet hur man ska göra och inte frågar
  • det handlar om saker man verkligen ogillar att göra, eller
  • är orolig för konsekvenserna

Man kanske är orolig att hamna i dålig dager eller bli utskälld, eller att någon man gillar ska bli det. Följaktligen flyr man gärna till lättare saker så man kan säga sig själv att man ”gjort något” eller till roligare saker som ger energi. Man kan tveka av massor med skäl och vissa behöver få påstötningar oftare än andra att för att ta tag i ”jobbiga saker”. Tipsen för att inte hamna är lika många som anledningarna att man hamnar där., men här kommer några.

HUR UNDVIKA:

  1. Skapa ett klimat där folk ber om hjälp! Folk måste förstå att de inte förväntas klara allt själva, och för att känna det måste de få hjälp när de ber om det. Förhoppningsvis får de sådan hjälp att de sedan kan klara sig själva. Om de emellertid fortsätter att få problem med samma saker kanske man har ett ledarproblem, se del 1 av denna miniserie 😊…
    Själv var jag med om att en rätt erfaren säljare hade gjort en slarvmiss i en viktig anbudsprocess. Missen kunde göra att vi blev uteslutna, och han var rädd att berätta detta för mig. Följaktligen tog det ett litet tag, men när han berättade gick vi lugnt igenom vad vi kunde göra för att rädda situationen. Faktiskt kunde vi rädda situationen visade det sig. Säljaren var senare aldrig orolig att ta upp saker med mig som kunde kännas svåra.
    Är du kollega till någon som sitter och skjuter upp något viktigt kan man erbjuda hjälp eller ge en liten knuff så de kommer igång. Det behöver man inte vara personens chef för att göra. Hjälp folk att hjälpa varandra!
  2. Visa att man får fler chanser om man misslyckas! Som vi alla vet misslyckas ju alla någon gång…
  3. Träna konflikthantering eller att ta ”jobbiga samtal”. Alla samtal är inte lätta och man kanske inte har dem så ofta. Lägg in moment där ni tränar sådant, kanske med en extern lärare/coach.
  4. Ibland kan folk faktiskt också behöva bli påminda om det ansvar de har i sitt jobb. Det är inte OK att hoppa över/skjuta upp vissa frågor. Koppla gärna en sådan påminnelse till att erbjuda hjälp om kollegan vill ha det.

4. För lite fokus på siffrorna

Ett annat tips för att inte stagnera är att orka behålla fokus på siffrorna. Vissa ledare är inte så intresserade av siffror, eller att analysera vad som gör ett resultat bra eller dåligt. Märker man att siffror får successivt kortare tid och mindre fokus på lednings-/säljmöten o dyl bör man vara vaksam! Man kan inte komma ifrån att det är viktigt att veta hur det går, och varför det går som det går. Om resultatansvariga inte kan förklara varför något går sämre (eller bättre!) än plan resp föregående år ska man bli orolig. Får man svar som ”Det är bara att jobba på” utan att de preciserar hur det ska bli bättre är det läge för ett snack…

HUR UNDVIKA:

  1. Skapa rutiner för business reviews och behåll fokuset 😊. Det brukar vara bra att jämföra sina siffror dels mot budget/plan, dels mot samma period föregående år. Trafikljuset ska visa rött om siffrorna är sämre än både plan och föregående år, eller om siffror för tre månader i rad pekar fel.
  2. Man behöver följa upp siffror regelbundet. Hur ofta beror delvis på vilken verksamhet man har, men månadsvis eller åtminstone kvartalsvis brukar vara bra.
  3. Säkra att resultatansvariga förstår hur olika faktorer påverkar siffrorna! Har ni ingen business controller: skaffa det…
  4. Hitta ”leading indicators”, dvs indikatorer som kan signalera i förväg att man är på väg att gå sämre (eller bättre!) än förväntat.

Hur hittar man hjälp?

Om du inte tycker att detta räcker och inte vet vad du ska titta efter i just Din verksamhet: ta hjälp av någon erfaren ledare! De brukar kunna ge tips för att inte stagnera. Vet du inte var du ska hitta en sådan finns det en del ställen att leta på, kolla tex ”4 tips på prisvärd hjälp för entreprenörer”.

Det finns många lager i flera av punkterna. Undrar du något är det bara att lämna en fråga i kommentarsdelen. Berätta gärna vilka varningstecken DU använder så kanske vi får en lista med fler bra varningssignaler!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du att vi ska blogga om något speciellt?

DET GÖR VI GÄRNA. HÖR AV DIG SÅ SKA VI SE VAD VI KAN GÖRA!

Rulla till toppen