4 saker som bygger företagskultur


“What unites people? Armies? Gold? Flags? Stories. There’s nothing more powerful in the world than a good story. Nothing can stop it. No enemy can defeat it.”

Tyrion Lannister i Game of Thrones, den kortvuxne som mot alla odds överlevde alla faror och som agerade kungars och drottningars rådgivare, var full av kloka tankar. Jag håller med honom: en av de bästa komponenterna att bygga en kultur med är att ha en stark story som visar ett exempel som folk vill förknippas med.

Här är fyra av de viktigaste elementen när man bygger en kultur:

  1. Story
  2. Vision & värderingar
  3. Ritualer
  4. Walk the talk

Story

En bra story kan handla om tex företagets grundare, hur företaget startades eller om företagets vision/riktning, men den måste innehålla några saker för att fungera. Storyn om Ingvar Kamprads envisa, kundnära och kostnadsmedvetna sätt präglar till exempel än idag hela IKEAs kultur.

  1. Storyn måste vara sann. Det går inte bygga ett företag kring en påhittad story, oavsett hur spännande, rolig eller relevant den är. Den dag den blir avslöjad – för det blir den – kommer de som promotat den att bli till åtlöje och företaget visade sig vara kejsarens nya kläder.
  2. Den måste vara relevant. Storyn måste adressera något som är viktigt för verksamheten.
  3. Den måste vara enkel. Annars kommer folk inte ihåg den och kan inte föra den vidare.

Vision & värderingar

En genomtänkt och välformulerad vision som visar vart företaget vill, och som tilltalar de målgrupper man har bland kunder och medarbetare, är oerhört starkt. Varför finns företaget och vad vill vi åstadkomma? Visioner brukar antingen vara formulerade som ett snudd på ouppnåeligt mål, eller som vilken position man vill nå. Under mina år på Avega hade vi en vision de första 7-8 åren som löd ”Stockholms ledande konsultföretag inom arkitektur och integration”. Det var i stort sett bara de områdena Avega jobbade med, och allt vi gjorde låg i linje med visionen. Tillväxten var enorm, lönsamheten god och personalomsättningen låg. Visionen och vårt sätt att arbeta med den bidrog starkt till det.
Storyn, visionen och värderingarna som visar hur man vill bete sig mot varandra, är de ”mjuka” fundamenten för företaget och viktiga pelare i kulturbygget.

Ritualer

Företeelser som är viktiga för kulturen behöver manifesteras med olika återkommande ritualer. Det behöver synas att de är viktiga och att man lägger resurser på dem. Om man till exempel vill att försäljning ska vara något alla på företaget bryr sig om, då behöver man ha aktiviteter inom försäljning som alla är delaktiga i: interna säljkonferenser, utbildningar, workshops etc.

På Ben & Jerry’s (glassföretaget) är det viktigt att man delar med sig, vilket de gör på många olika sätt till många verksamheter som gör gott för samhället. En av deras ritualer började redan 1979, när Ben & Jerry’s första glassbar hade funnits i ett år. Det firade de genom att dela ut gratis glass hela dagen, och de har fortfarande en gratisdag varje år.

I samband med ritualer kan man ju nämna att det finns ingen kultur som bara ”sitter i väggarna”. Det blir den kultur man aktivt arbetar fram!

Walk the talk

Agera i enlighet med story, vision, värderingar och ritualer. Och värna om dem som du tycker är kulturbärare, de är viktiga för att flera ska kunna föra företagets DNA vidare! Det kommer alltid att finnas medarbetare som beter sig tvärt emot vad de borde. Det måste man ta tag i ganska snabbt, och det är lättare sagt än gjort ibland, bland annat för att man inte alltid definierat tillräckligt tydligt vad man bör säga eller göra för att agera i linje med värderingarna. Eller vad man INTE bör säga eller göra.

Man kan inte beskriva allt in absurdum, men att ha några guidelines är inte fel om företaget börjar växa, för annars blir vanliga situationer föremål för egna tolkningar och kulturen eroderar. En av de svåraste sakerna att hantera är när någon gör bra resultat men har ett felaktigt beteende, och värst är det om det är någon i ledningen är skyldig. Det gäller att man vågar ha ett långsiktigt perspektiv och tar ett snack med den som levererar resultat men har oönskade beteenden, för om de oönskade beteendena får fortsätta är risken att de blir normen.

Lycka till med kulturbygget allihop!!

4 reaktioner på ”4 saker som bygger företagskultur”

  1. Christer Swahn

    Träffande och kärnfullt! Fastnar särskilt vid walk-the-talk. Oftast där det brustit i de företag jag varit nära som inte hade bra kultur. Att jobba fram värdeord mm hjälper inte när ledningen inte konsekvent lever värderingarna över flera år.

  2. David Nilsson

    Bra blogg, tänkvärd och föredömligt rakt på sak. Bra span, och vem kan säga emot ett ordspråk av Tyrion Lannister? Jag tar till mig flera saker här, inte bara för att jag är GoT-fan. Viktigt att komma ihåg: en berättelse blir stark bara om den berör, det vill säga är meningsfull. Därför behöver alla fyra ingredienserna hänga ihop. IKEAs satsning på billig mat talar till berättelsen om den snåla smålänningen, som förändrade en hel bransch, osv.

    1. Tack David, och precis så tycker jag också det är med en berättelse. Tyrion Lannister säger man inte emot, nej. På ett eller annat sätt har ju de flesta som tyckt annorlunda än honom dött :-).

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du att vi ska blogga om något speciellt?

DET GÖR VI GÄRNA. HÖR AV DIG SÅ SKA VI SE VAD VI KAN GÖRA!

Rulla till toppen