riskkapital venture capital

Hur man får investerare att nappa (riskkapital 4/6)


Det är självklart individuellt hur man får investerare att nappa. Idag försöker jag kombinera vad jag personligen nappar på, med min uppfattning hur andra investerare tänker.

”Elevator pitch”

Det är lätt pitcha sitt bolag på 50 sidor men kan du göra det med en-två meningar? Det underskattas ofta hur viktigt detta är. Om investerarna snabbt fattar vad du gör kommer hela pitchen gå bättre. Du kommer ha större chans när caset ska pitchas vidare internt och det kommer bli enklare att komma ihåg vad bolaget gör när det ligger i högen med många andra. Det visar också bolagets förmåga att kommunicera mot sina kunder.

Marknaden

Marknaden är grunden i ditt case. Du måste visa att den är tillräckligt stor och att det är en marknad som bygger på långsiktiga trender. Dessutom behöver du vara tydlig med din positionering i relation till existerande aktörer. Konkurrens och ingen tydlig positionering är en vanlig anledning att tacka nej till ett case.

Kundens drivkraft

Det är självklart att kunden är viktig i caset men varför? Många har bra lösningar som kunder skulle ha nytta av, men kommer de verkligen ha incitament och drivkraft nog att använda produkten. Digital marknadsföring, digitala kanaler och användarvänlighet hör man mycket om men kommer bolaget verkligen få kunden över tröskeln. Du behöver kunna motivera vad som driver kunden och gärna kunna ge liknande exempel eller visa på traction.

Skalbarhet

Det är inte bara att visa hur du kan öka intäkterna utan att öka kostnaderna lika mycket. Det handlar tex om hur du kan nå stora volymer genom partnerskap, hur du kan skapa flera intäktsmodeller, hur du kan utveckla verksamheten med synergieffekter, hur automatisering bidrar till skalbarheten osv. Anledningen till att detta är så viktigt är att det är vad investerarna köper ! De köper att deras kapital kan öka progressivt i värde genom skalbarhet och det är en viktig nyckel till hur man får investerare att nappa.

Teamet

Detta är verkligen det viktigaste i ett case, det är inte bara en klyscha. Rätt team kan göra underverk med en halvdan affärsidé och ett dåligt team kan sänka en fantastisk affärsidé. Marknader kan förändras, affärsidéer utvecklas, kundbehovet variera men teamet består. Innan du kontaktar investerare: se till att du har ett bra team på plats och framhäv teamet när du pitchar bolaget. Om inte teamet hjälper dig att sälja caset så är det antagligen inte rätt team.

Har du bra koll på dessa fem delar har du grunderna i hur man får investerare att nappa. Då kommer du troligtvis kunna bygga ett starkt case gentemot investerarna. Ett avslutande, och kanske det viktigaste, tipset är att tänka på att en investerare står på andra sidan. Det betyder att när du pitchar ditt bolag så säljer du anledningar till varför en investerare borde investera. En investerare däremot kommer leta anledningar varför de inte borde investera! En investerare har många möjliga case att investera i och måste på något sätt välja bort de flesta. Du bör därför gå igenom ditt case från andra sidan och hitta var svagheterna ligger. Då har du möjlighet att bemöta de svagare punkterna, och kanske till och med vända det till något positivt och plocka bort så mycket tvivel du kan hos investeraren.

Relaterade artiklar


Kapitalanskaffning riskkapital Robin Egerot
Om Robin Egerot: Robin har erfarenhet från VC-branschen, CFO-positioner, finansbranschen och entreprenörsskap. Sedan september 2015 arbetar han för Vidici Ventures som Investment Director. Vidici är ett riskkapitalbolag vars fonder investerat tidigt i start-ups och idag har ett fokus på FinTech i Norden och valda delar av Europa. Det som skrivs i denna serie är hans personliga åsikter och är inte kopplat till några av hans andra åtaganden eller anställningar.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du att vi ska blogga om något speciellt?

DET GÖR VI GÄRNA. HÖR AV DIG SÅ SKA VI SE VAD VI KAN GÖRA!

Rulla till toppen