5 skäl varför man ska ha en vision


En del undrar varför man ska ha en vision. Varför räcker det inte med väl valda mål som jag vet att en del nöjer sig med? Och, lika bra att diska av det direkt: jag menar inte att man ska strunta i mål, se tex ”Fokusera på utveckling – inte resultat”. Men man ska tänka till på vilka typer av mål man sätter så det blir mål som organisationen köper in på! Om visionen visar vart du vill och vem du vill vara, ska målen hjälpa dig ta steg på vägen dit.

5 skäl varför man ska ha en vision

  1. Visionen skapar företagets identitet
    Värderingar och mission (för dem som använder både mission och vision) är det som tillsammans med visionen som beskriver företagets identitet och vem man vill vara. Kolla ”4 saker som bygger företagskultur” för mer inspiration om sånt.
  2. Visionen lockar anställda som vill vara kvar länge.
    Genuint värderingsstyrda organisationer är mer attraktiva när Generation Y (födda under 80-talet tom mitten av 90-talet) väljer arbetsgivare. De som tar anställning för att de lockas av målen saknar ibland anledning att vara kvar när målet är uppnått. De som väljer utifrån vision och värderingar har en annan motivation. Mål fungerar ibland mer som yttre motivation medan vision funkar mer som inre motivation. Inre motivation håller alltid längre.
  3. Visionen visar vem man vill vara – mål är steg på vägen.
    Alla som fjällvandrar vet att man behöver mål på nära avstånd för att känna att man rör sig mot den där toppen. De vet också att man behöver ett riktmärke längre bort behövs för att se vilken riktning som gäller. Det är lätt att gå fel om man bara tittar på nästa ås eller nästa bäck. Samma gäller företag. Har man dåligt satta mål kanske man tom kommer längre ifrån toppen.
  4. Mål kan vara orättvisa.
    Man kan ha gjort ett fantastiskt år – långt bättre än fjolåret – och har tagit stora steg mot sin vision. Ändå lyckades man inte nå målen för de var för tufft satta. Är det då tillfälle att fira eller att vara besviken? Detta är ett av skälen att jag alltid vill mäta dels mot budget, dels mot föregående år/period. Att mäta mot föregående period visar hur man utvecklas, att mäta mot budget visar hur bra man är på att hålla en plan.
  5. Mål försvinner.
    När man nått ett mål är det ju ”klart”. Om man inte har nya mål klara och kommunicerade, vad ska man då sikta på?

Vad innehåller en bra vision?

Jim Collins och Jerry Porras är ofta refererade när man pratar om visioner. I ”Building Your Company’s Vision” från 1996 menade de tom att de enda företag som blivit riktigt erkända var de som klarat att kombinera ett bra genomförande med en bra vision. De sa också att en bra vision kombinerar företagets ideologiska kärna med den framtid man vill skapa.

Det finns några element till man kan väva in:

  • Den ska vara så kort att alla som hör den kommer ihåg den.
    Man vill ju att den ska vara lätt att ha med i vardagen på olika sätt!
  • Den beskriver ett tillstånd man vill vara i eller ett snudd på ouppnåeligt mål.
    Nike har tillståndsvarianten: ”To be the number one athletic company in the world.”
    Jag har för mig att Elekta (teknik att upptäcka och behandla cancer) ett tag hade en vision av målvarianten med andemeningen ”Elekta gör så att ingen dör av cancer”.
  • Den ska hålla under lång tid.
    Värderingar är kanske det man byter mest sällan i ett företag, följt av visionen. Anledningen är att de säger hur man vill vara och varför man finns till. Med andra ord: ändrar men dem ändrar man fundamentala hörnstenar i företaget. Affärsidé (hur man tjänar sina pengar) och strategier (hur man ska jobba för att lyckas nå mål och vision) kan ändras oftare och taktiska och operativa faktorer ändras väldigt frekvent.
  • Man måste leva efter den.
    Har man visionen mest för syns skull kommer det att bli genomskådat och istället bli något negativt. Se till att använda den i vardagen även om det är svårt! Det är lätt att säga ja till saker som leder mot visionen men svårt att säga nej till något lukrativt som inte ligger i linje med visionen.

En bra vision ger vind i ryggen!

Under perioder när jag jobbat i företag med en stark vision kändes det tidvis som vi var oövervinneliga! Alla anställda slöt upp kring visionen, det var lätt att göra val i vardagen utifrån visionen och den lockade nya kollegor och kunder. Hur man tar fram en vision? Det får vi prata om en annan gång 😊. Nu har ni alla fall fått min syn varför man ska ha en vision!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du att vi ska blogga om något speciellt?

DET GÖR VI GÄRNA. HÖR AV DIG SÅ SKA VI SE VAD VI KAN GÖRA!

Rulla till toppen